Probiotyki są dostępne w różnych odmianach. Są ogólnie uważane za bezpieczne do spożycia, chociaż czasami żywność probiotyczna może powodować niepożądane skutki uboczne i relacje bakteria-gospodarz. Istnieje wiele warunków, które mogą powodować zmniejszenie normalnej flory bakteryjnej przewodu pokarmowego. Obejmują one antybiotykoterapię przez dłuższy czas lub u niektórych osób w trakcie leczenia antybiotykami z powodu innej choroby. W takich przypadkach może być zalecany zastępczy produkt probiotyczny. Probiotyki odgrywają również ważną rolę w leczeniu IBS (zespół jelita drażliwego) i Crones (rak okrężnicy).

Wykazano, że suplementacja probiotykami ma korzystny wpływ na układ odpornościowy. Organizmy probiotyczne, w tym Lactobacillus, zwiększają liczbę dobrych bakterii w jelitach. Dobre bakterie pomagają chronić jelita przed działaniem szkodliwych bakterii i wirusów, takich jak E. coli, Candida i patogeny, które są związane z zespołem jelita drażliwego. Badania sugerują, że probiotyki mogą być również przydatne w leczeniu chorób zapalnych jelit, takich jak choroba Leśniowskiego-Crohna i wrzodziejące zapalenie jelita grubego. Mogą również zmniejszać ryzyko raka okrężnicy.

Bakteria probiotyczna produkuje prebiotyki, które pomagają uzupełnić wyczerpane zasoby laktazy, enzymu trawiennego, który jest normalnie wytwarzany przez organizm. Probiotyki można przyjmować jako żywność lub suplementy lub jako suplementy diety. Zaleca się, aby ludzie przyjmowali probiotyki, gdy nie spożywają produktów mlecznych, ze względu na niebezpieczeństwo wprowadzenia szkodliwej bakterii związanej z produktami mlecznymi do ich organizmu. Wiele osób, które przyjmują produkty probiotyczne jako suplementy diety, decyduje się również na jednoczesne przyjmowanie prebiotyków, zapewniając utrzymanie równowagi pożytecznych bakterii.

Wykazano, że niektóre szczepy probiotyczne są skuteczne przeciwko niektórym typom infekcji. Na przykład Lactobacillus acidophilus okazał się skuteczny przeciwko Shigella (która powoduje szkorbut u ludzi) i Gardnerella (która powoduje zapalenie żołądka i jelit). Stwierdzono również, że inne szczepy probiotyczne skutecznie zapobiegają występowaniu biegunki i innych zaburzeń żołądkowo-jelitowych. Rozważając probiotyki narine, należy wziąć pod uwagę, że obecnie nie ma badań potwierdzających ich skuteczność w zapobieganiu ostrym ogniskom trądziku, chociaż uważa się, że niektóre szczepy mogą mieć działanie przeciwzapalne.

Ze względu na ograniczone badania dotyczące roli probiotyku w profilaktyce trądziku generalnie nie zaleca się przyjmowania probiotyków przez osoby z trądzikiem. Osoby cierpiące na trądzik nie powinny przyjmować probiotyków, jeśli cierpią na ostrą epidemię. Chociaż istnieją dowody, które sugerują, że probiotyk może zapobiegać występowaniu łagodnych do umiarkowanych przypadków trądziku, nie ma aktualnych dowodów na to, że suplementacja probiotykami zapobiegnie wystąpieniu ciężkich przypadków trądziku.

Suplementacja probiotyczna może mieć postać suplementów diety i źródeł żywności. Probiotyczne suplementy diety są ogólnie dostępne w postaci kapsułek lub proszku i można je kupić w sklepach ze zdrową żywnością oraz w Internecie. Najbardziej popularnymi pokarmami zawierającymi bakterie probiotyczne są jogurt, chociaż można je również znaleźć w niektórych gotowych produktach jogurtowych i produktach dietetycznych. Jednak trudno jest znaleźć żywność wzbogaconą probiotykami. Najczęściej spotyka się jogurty wzbogacone probiotykami, jogurty mrożone i jogurty z dodatkiem acidophilus.

Wykazano, że spożycie probiotyków pomaga w zapobieganiu kilku problemom zdrowotnym, w tym zespołowi jelita drażliwego, IBS i wielu innym stanom, takim jak biegunka wywołana antybiotykami, zapalenie okrężnicy i nieswoiste zapalenie jelit. Wykazano również, że pomaga w zapobieganiu otyłości i zmniejsza ryzyko niektórych rodzajów raka. Uważa się, że interakcja między probiotykiem a drożdżami występuje, gdy układ odpornościowy organizmu wytwarza nadmiar cytokin, które następnie wiążą się z bakteriami obecnymi w jelicie. Ta niezwykła interakcja prowadzi do śmierci niektórych pożytecznych drobnoustrojów. Efekt ten może odpowiadać za zwiększoną częstość występowania niektórych rodzajów chorób opornych na antybiotyki.

Wiele osób przyjmujących suplementy probiotyczne uważa, że ​​mogą one pomóc złagodzić objawy IBS lub zespołu jelita drażliwego. Stwierdzono, że suplementy probiotyczne łagodzą bóle brzucha, biegunkę i zaparcia oraz inne objawy brzucha. Suplement probiotyczny może również pomóc złagodzić skurcze mięśni związane z IBS, a także sprawić, że pacjent poczuje się bardziej energiczny. Nie ma dowodów na to, że suplementy probiotyczne zapobiegają nawrotom IBS. Jednak mogą być dobrym rozwiązaniem, jeśli zażywasz antybiotyki przez dłuższy czas.